De zeven stappen naar fact-based marketing

Fact-based marketing; je weet dat je ermee aan de slag moet. Het gestuurd worden door meningen behoort tot het verleden, maar probeer dat maar eens los te laten.

Veel marketeers handelen nog steeds op basis van intuïtie en aannames. Dat wil niet zeggen dat dat niet belangrijk is, maar verzamel eerst data en laat daar vervolgens je mening op los.

Fact-based marketing met datagedreven marketeers

Wanneer je aan de slag wilt gaan met fact based marketing, betekent dit dat er een datagedreven cultuur moet ontstaan binnen het bedrijf of je team. De aannames en meningen behoren tot het verleden, tenzij er feiten aan ten grondslag liggen. Cijfers!

Om aan deze cijfers conclusies te verbinden, dienen er voorafgaand aan je marketing campagnes kpi’s opgesteld te worden. Oftewel: kritieke prestatie
factoren. Aan de hand van deze kpi’s bepaal je of je inzet succesvol is geweest.

Testen: een belangrijk onderdeel van fact based marketing

Wanneer je je marketing inzet goed wil onderbouwen, is het belangrijk om te testen welke inzet het best rendeert. Dit zal per campagne verschillen. Het argument “dit werkte bij mijn vorige campagne ook heel goed” gaat niet op. Het is daarom belangrijk om alle inzet meetbaar en gemakkelijk inzichtelijk te maken.

Door gebruik te maken van een dashboard wat de resultaten per kanaal en campagne registreert krijg je razendsnel feedback. Dit betekent: snelle wijzigingen, gebaseerd op cijfers van de best presenterende kanalen. Zo gaan er geen budgetten of onnodige tijd meer verloren aan incorrecte aannames.

Ready voor fact-based marketing?

Let’s go en download onze white paper “In zeven stappen naar fact based marketing”.

Hierin leggen we uit welke waardevolle stappen wij doorlopen alvorens we starten met een campagne. Hierin bepalen we niet alleen de strategie en marketing mix, maar ook de kpi’s.

Deze stappen zullen ervoor zorgen dat je je tijd en geld aan de juiste zaken besteed. Welke marketeer wordt daar nou niet happy van?

pijl