Performance Max CASE 2023: LensExpress

Uitdaging

Lensexpress is een webshop met contactlenzen, met het doel om contactlenzen voordeliger en toegankelijk te maken voor iedereen. Ze onderscheiden zich van andere opticiens door hun brede assortiment, snelle verzending, eenvoudig herhaalbestellen en de mogelijkheid om direct te declareren bij je zorgverzekering. In de afgelopen jaren heeft LensExpress er nieuwe, grote concurrenten bij gekregen. Met helaas grote effecten op de campagneprestaties tot gevolg.

Wat doe je als, door de komst van nieuwe onlinespelers, je CPA’s stijgen en je ROAS daalt?

Gebruikte technologie

Om de prestaties van de Performance Max campagne te monitoren en optimaliseren maken we gebruik van data die inzicht geeft in de KPI’s en het websitegedrag dat voortkomt uit de klikken uit de campagne. Voor de Performance Max campagne wordt deze data gehaald uit Google Ads (en bijbehorende rapporten uit het platform) en uit GA4. 

  • Analyse tool:

    GA4

  • Advertising tool:

    Google Ads

Uitwerking

Online campagnes

Voor LensExpress voeren we verschillende online campagnes met verschillende doelen. In deze case richten we ons met name op Performance Max, en de slimme manier waarop we deze hebben ingericht. De Performance Max campagne wordt o.a. gevoed door data die verzamelen door middel van de generieke conversie campagnes die we hebben lopen.

Performance Max

We zetten Performance Max in volgens de principes van onze liquid media aanpak. Hierbij staat resultaat van de campagne centraal. We monitoren de resultaten dagelijks en kunnen daardoor snel schakelen op het moment dat campagnes minder presteren. De liquid media aanpak betekent ook dat we verder kijken dan alleen de prestaties van de campagnes. We focussen ons ook op de prestaties van de website. De content die op de site staat, is ten slotte ook een belangrijke factor in het wel of niet slagen van een campagne.

De strategie voor Performance Max is als volgt:

  • We maken optimaal gebruik van het slimme algoritme van Performance Max
  • We focussen op relevante zoekopdrachten
  • We optimaliseren de product feed en delen productgroepen in op basis van marge, met focus op winstgevendheid
  • We targeten sitebezoekers en eerdere bestellers
  • Assetgroups worden optimaal ingericht op basis van de beschikbaar gestelde content
  • War mogelijk verzamelen we extra data, om meer inzichten te vergaren om de campagne te optimaliseren

Resultaten

  • Conversies +163%
  • Omzet +196%
  • CPA +9,5%
  • ROAS is verbeterd van 211% naar 269%
Kjeld Piek Clever Strategy

Wil je meer weten over deze case?

Of ben je geïnspireerd geraakt en op zoek naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem gerust contact op met Kjeld:

Kjeld piek
k.piek@cleverstrategy.nl

Meer info over de inzet van GA4

GA4 wordt gebruikt om de prestaties van de campagnes te monitoren. Daarbij kijken we niet alleen naar de prestaties van de advertenties zelf, maar ook het websitegedrag van het verkeer dat uit de advertenties komt, met als focus de prestaties van de landingspagina’s. We kunnen bijvoorbeeld inzien hoe lang een bezoeker op een bepaalde pagina besteed en uit welke productcategorieën conversies worden gegenereerd. Waar nodig communiceren we optimalisaties pro-actief door aan LensExpress.

Meer info over de inzet van Google Ads

Binnen Google Ads heeft LensExpress verschillende campagnes lopen:

  • Brandcampagnes.
  • Generieke campagnes gericht op het generen van conversies onder personen die zoeken naar de algemene zoektermen met betrekking tot het product van LensExpress. Het secundair doel is dat we met deze campagne data verzamelen die wordt ingezet om Performance Max nog effectiever te gebruiken.
  • Performance Max, met dezelfde insteek als de generieke campagnes. Deze campagne werkt niet als vervanging van, maar versterkend omdat we slimmer kunnen bieden en effectiever adverteren dankzij machine learning. Doordat we het bredere netwerk van Google kunnen benutten is het zoekveld groter en bereiken we meer converterende bezoekers.