FULL FUNNEL CAMPAIGN CASE 2023: Depend

Uitdaging

Depend.nl is een webshop met incontinentiemateriaal voor mannen en vrouwen met urineverlies. Je kunt op Depend.nl terecht om incontinentiemateriaal te bestellen, passend productadvies te krijgen en je vindt hier een ruim aanbod aan betrouwbare informatie over urineverlies.

De Depend webshop kent veel uitdagingen. In de markt hebben we te maken met concurrentie van grote merken als Tena en Always. Daarnaast zijn de mediabudgetten gering en is onze doelgroep, met name door hun leeftijd, minder online vaardig. Door slim te werk te gaan, hebben we mooie resultaten en groei bereikt. Een case waar we trots op zijn!

Gebruikte technologie

Voor deze full funnel campagne hebben we verschillende technologieën ingezet:

  • Media tools:
    • Affiliatie marketing
    • Google Ads
  • Analyse tools:
    • GA4
    • Data verzameld door Deployteq
    • Data verzameld door WordPress

Uitwerking

Deze full funnel campagne is ingezet gedurende de World Continence Week in 2023, ten behoeve van de volgende doelstellingen:

  • Bereiken nieuwe klanten
  • Verhogen loyaliteit onder bestaande klanten
  • Verhogen van het aantal opt-ins
  • Structureel verhogen van de maandomzet

Om deze doelstellingen te bereiken, zijn tijdens de campgane de volgende actiemechanismen ingezet:

  • Kennismakingskorting voor nieuwe klanten
  • Loyaliteitskorting voor bestaande klanten
  • Korting op herhaalbestelling na deze actieperiode
  • Speciale instructies voor klantenservice, zodat mensen met vragen optimaal door het bestelproces worden begeleid
  • Aangepaste content op website, om sitebezoekers optimaal door de funnel te leiden

Nieuwe klanten bereiken

Om nieuwe klanten te bereiken, is er gebruik gemaakt van affiliate marketing en zijn de advertenties in Google Ads aangepast.  Daarnaast zijn de mensen zonder bestelling in de Depend e-maildatabase met een gepersonaliseerde insteek benaderd, om hen te verleiden tot een eerste bestelling in de Depend webshop over te gaan.

Loyaliteit verhogen onder bestaande klanten

Onze visie is: een klantrelatie heb je niet opgebouwd als een klant voor de eerste keer besteld heeft, een klantrelatie (en dus structurele groei) ontstaat pas op het moment dat iemand minstens 2x heeft besteld. In de e-maildatabase van Depend zitten klanten met in totaal 1 bestelling, maar ook klanten met 2 of meer bestellingen. Beide klantgroepen ontvingen een e-mail met een gepersonaliseerde insteek. Daarnaast zijn deze klanten getarget in Google Ads.

Nieuwe klanten triggeren om ook na de actie een herhaalbestelling te plaatsen

Om de klanten die gedurende de actieperiode een bestelling geplaatst hebben te stimuleren om ook na de actie een herhaalbestelling te plaatsen, hebben we in de verzenddoos van de bestelling een kortingsvoucher toegevoegd.

Resultaten

  • 35% meer nieuwe klanten

    gedurende de actieperiode, ten opzichte van dezelfde periode in 2022

  • 44% meer herhaalbestellers

    gedurende de actieperiode, ten opzichte van dezelfde actie in 2022

  • 80% meer opt-ins

    gedurende de actieperiode, ten opzichte van dezelfde actie in 2022

  • Structurele omzetstijging

    van gemiddeld 17%

Kjeld Piek Clever Strategy

Wil je meer weten over deze case?

Of ben je geïnspireerd geraakt en op zoek naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem gerust contact op met Kjeld:

Kjeld piek
k.piek@cleverstrategy.nl