CASE NOMINATIE DDMA EMAS AWARD 2023: LUCARDI

Sinds 2014 werkt Lucardi samen met Clever Strategy. Wat begon met de implementatie van DeployTeq als marketing automation tool, is inmiddels uitgegroeid tot een strategisch partnerschap – waar ook het Customer Data Platform (CDP) Spotler Activate een belangrijk onderdeel van is.

In deze case gaan we in op de abandoned category campagne die we voor Lucardi hebben uitgedacht en opgezet. Een inspirerende en waardevolle case waarin personalisatie en een slimme data- en technologiestrategie samenkomen.

Uitdaging

Met meer dan 100 fysieke winkels en een online webshop is Lucardi de grootste juweliersketen in Nederland. Het assortiment bestaat uit trendy sieraden, horloges en accessoires voor mannen, vrouwen en kinderen.

Als het gaat om sieraden, zijn aankopen lastig te voorspellen. Stijlen, kleuren en materialen worden eindeloos gecombineerd en afgewisseld, en sieraden worden vaak cadeau gegeven. Een uitdaging dus, om bezoekers in een specifiek segment te plaatsen. Want zijn ze nu op zoek naar een sieraad voor zichzelf, of iemand anders? En houden ze nu meer van goud of juist zilver, of hebben ze hier geen voorkeur in?

Een goede personalisatie-, data- en contactstrategie helpt Lucardi om nieuwe klanten sneller en makkelijker te converteren, en om bestaande klanten een herhaalbestelling te laten plaatsen. Deze case biedt een oplossing voor de situatie waarin een online klant interesse toont in een productcategorie, maar niet tot een aankoop is overgegaan.

Gebruikte technologie

In de abandoned category campagne ontvangen alle sitebezoekers die 3 of meer producten in een specifieke categorie bekeken hebben, maar in 7 dagen tijd niet tot een aankoop zijn overgegaan een gepersonaliseerde e-mail waarin we hen verleiden om alsnog tot bestelling over te gaan. Om de abandoned category campagne voor Lucardi in te richten, is gebruik gemaakt van de volgende combinatie van technologische tools:

Uitwerking

Verzamelen van de benodigde data
Dankzij de inzet van Spotler Activate (een Customer Data Platform) hebben we veel inzicht in het gedrag van Lucardi’s websitebezoekers. Hierdoor is er veel data beschikbaar op basis waarvan personalisaties kunnen worden doorgevoerd. Spotler Activate zorgt ervoor dat sitegebruikers vroegtijdig worden herkend. Bekende gebruikers krijgen direct gepersonaliseerde content te zien, nieuwe sitegebruikers krijgen personalisaties te zien op basis van look-a-like-profielen.

Door de realtime koppeling met Deployteq weten we of de gebruiker al een opt-in heeft of niet. Heeft de gebruiker nog geen opt-in? Dan wordt door middel van een korting trigger alsnog een opt-in uitgevraagd. De wijzigingen die plaatsvinden in de profielinformatie worden direct tussen Spotler Activate en Deployteq gesynchroniseerd.

Aanmaken van een segment en mailgroep
Op basis van de profielinformatie wordt in Spotler Activate een segment aangemaakt. Daarin zitten alle gebruikers die de afgelopen 7 dagen minimaal 3 keer een product in een specifieke productcategorie bekeken hebben, maar nog niet gekocht. Dit segment wordt doorgestuurd naar Deployteq.

In Deployteq doen we nog een extra check. We weten immers dat een bezoeker online geen product in deze categorie gekocht heeft, maar is deze misschien naar 1 van onze winkels gegaan om het daar alsnog te kopen? Is dit niet het geval, dan ontvangt deze gebruiker de abandoned category mail. Daarnaast wordt een prioritering meegegeven indien een gebruiker in meerdere productcategorieën valt, om te voorkomen dat iemand meerdere e-mails tegelijk ontvangt.

Versturen van de mailing
De in Deployteq ingerichte campagne verstuurt de gepersonaliseerde interesse e-mail 1 keer per dag naar alle gebruikers in het segment. In de e-mail wordt onder andere de abandoned category uitgelicht. We tonen onder andere andere de laatst bekeken producten in de categorie en  producten die lijken op de producten die een gebruiker recent bekeken heeft.

Inmiddels staan er abandoned category campagnes live voor meerdere categorieën. Hieraan wordt een prioritering meegegeven die ervoor zorgt dat een klant slechts 1 gepersonaliseerde abandoned category mail ontvangt. Daarnaast worden gebruikers die deze mail ontvangen, de komende 36 uur automatisch uitgesloten in de verzending van nieuwsbrieven en andere campagnes. Dit om een overload aan ontvangen e-mails vanuit Lucardi te voorkomen.

Resultaten

  • +323% transacties

    uit de cart abandonment journey

  • +86% meer revenue

    per verstuurde cart abandonment e-mail

  • Omzetstijging van 201%

    uit e-mails verzonden vanuit de cart abandonment journey

Kjeld Piek Clever Strategy

Wil je meer weten over deze case?

Of ben je geïnspireerd geraakt en op zoek naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem gerust contact op met Kjeld:

Kjeld piek
k.piek@cleverstrategy.nl

Spotler Activate

Bezoekersgedrag, surfgedrag en aankoopgedrag worden verzameld door en opgeslagen in Spotler Activate, en gecombineerd met het mail-, klik- en offline aankoopgedrag opgeslagen in Deployteq. Het algoritme van Spotler Activate voeden we door middel van Artitificial Intelligence en Human Intelligence. Hierbij is het belangrijk dat de data betrouwbaar is en we online en offline data kunnen combineren. Dankzij de synchronisatie tussen Deployteq en Spotler Activate kunnen we dit heel nauwkeurig doen.

Het klikgedrag van de gebruiker gebruiken we om het algoritme te voeden en slimmer te maken. De data die we verzamelen uit alle abandoned category mails verrijken het profiel van de gebruiker continu. Alle getoonde productaanbevelingen worden hierdoor specifieker en relevanter. Niet alleen in de e-mails, maar ook in de aanbevelingen die we tonen op de site, in advertenties en op social media.

Meer info over de inzet van Deployteq

De data tussen Spotler Activate en Deployteq wordt realtime gesynchroniseerd. Deployteq wordt gebruikt voor het bouwen van geautomatiseerde en gepersonaliseerde campagnes en het opmaken en versturen van gepersonaliseerde e-mails. In Deployteq is ook opgeslagen of een gebruiker een opt-in heeft. Deze informatie wordt middels een versleutelde hash met Spotler Activate gesynchroniseerd. Heeft een gebruiker nog geen opt-in? Dan vragen we deze direct uit via Spotler Activate. In de abandoned category campagne mailen we alleen de gebruikers met een legitieme consent.

Meer info over de inzet van Seino

Voor de analyse en visualisatie van campagnes en e-mails gebruiken we Seino. In Seino wordt de data die in Deployteq staat, gecombineerd met die in Google Analytics. Zo zien we in één oogopslag wat het resultaat van een e-mail/ e-mailcampagne is en kunnen we hier zo nodig direct op anticiperen. De data wordt geanonimiseerd naar Seino doorgestuurd.